MocSnu.pl

Wpływ sportu na sen

Jednym z kluczowych filarów prawidłowego snu (który z kolei wpływa na dobre samopoczucie w ciągu dnia) jest aktywność fizyczna. Warto więc zainteresować się sportem, szczególnie że oprócz lepszego snu przełoży się to również na lepszą samoocenę i poprawę odporności organizmu.

  1. Jakie jest zapotrzebowanie na sen?
  2. Jak sport wpływa na jakość snu?
  3. Optymalny dobór ćwiczeń

Chociaż wiele osób słyszało o pozytywnym wpływie sportu na sen, to jednocześnie część z nich szybko zniechęca się do regularnych ćwiczeń. Na szczęście nie trzeba od razu zapisywać się na siłownię, aby można było zaobserwować pozytywne zmiany.

Jakie jest zapotrzebowanie na sen?

Zanim zaczniesz planować treningi, powinieneś zwrócić uwagę na to, że zapotrzebowanie na sen jest inne u każdej osoby. Przykładowo, małe dzieci mogą spać nawet dwanaście godzin, ponieważ dzięki temu ich organizmy w pełni się regenerują. Im starsza jest osoba, tym mniej snu potrzebuje (chociaż są oczywiście wyjątki). Dla większości dorosłych osób wystarczająca ilość snu wynosi około 8 godzin. Na zapotrzebowanie na sen wpływa również rodzaj wykonywanej pracy oraz tryb życia. Ktoś, kto każdego dnia pokonuje do pracy kilkanaście kilometrów będzie potrzebował więcej snu niż osoba, która na co dzień dojeżdża autem.

Jak sport wpływa na jakość snu?

Dzięki regularnie wykonywanym ćwiczeniom można przede wszystkim rozluźnić mięśnie, co ma kluczowe znaczenie dla regeneracyjnego snu. Aktywność fizyczna pozwala  również poprawić stan ukrwienia w organizmie, przekłada się na produkcję endorfin reguluje temperaturę ciała. To natomiast może ułatwić zasypianie. Osoby, które nie uprawiają żadnego sportu bardzo często siedzą do późna, ponieważ nie odczuwają zmęczenia i w związku z tym po położeniu się w łóżku muszą czekać nawet kilkadziesiąt minut na sen. Późne kładzenie się spać prowadzi natomiast do złego samopoczucia w ciągu dnia lub dłuższego snu, co z kolei zaburza rytm następnego dnia. Warto więc zacząć od prostych ćwiczeń, które można wykonać w domowym zaciszu. Na pewno szybko zauważysz poprawę, a z czasem będziesz mógł dodatkowo pomyśleć o bardziej zróżnicowanych treningach.

Optymalny dobór ćwiczeń

Często popełnianym błędem jest zapisywanie się na płatne zajęcia sportowe w celu zwiększenia motywacji do treningów. Rzadko kiedy przynosi to oczekiwane efekty, a dodatkowo dochodzi wówczas konieczność płacenia za niewykorzystywany karnet, co może negatywnie wpływać na samopoczucie. Dlatego też w początkowym okresie lepiej wybrać  ćwiczenia w domu. Nie należy jednak trenować później niż na dwie – trzy godziny przed planowanym zaśnięciem. W ramach ćwiczeń możesz się porozciągać, pobiegać lub nawet wyjść na rower. W ostateczności wystarczy nawet zwykły spacer, ponieważ taka prosta forma aktywności fizycznej jest lepsza niż niepodejmowanie żadnych działań. Dodatkową zaletą wprowadzenia sportu do swojego planu dnia jest to, że po kilku dniach powinny zniknąć problemy z porannym wstawaniem. Dzięki temu będziesz mógł lepiej i przyjemniej zaczynać każdy kolejny dzień.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *