MocSnu.pl

Śpij na zdrowie

Sen jest bardzo ważną częścią życia. Śpią wszyscy, bez względu na to kim są. Zwierzęta, w zależności od swojego gatunku, potrzebują różnej dawki snu na dobę i zażywają go często w sposób, który dla ludzi jest niezrozumiały i bardzo egzotyczny – jednak sen jest naprawdę bardzo potrzebny. Niektórzy po prostu lubią spać, wylegiwać się w łóżku i nigdy też nie mają problemów z zasypianiem. Inni natomiast bezsennie przewracają się z boku na bok i marzą o złapaniu, choć kilku godzin snu, bo wiedzą, że w innym wypadku będą nieprzytomni. Każde problemy ze snem są jednak bardzo poważne, bo nawet jak są przejściowe, znacząco odbijają się na jakości życia danego człowieka. Dlatego zawsze należy dbać o jakość swojego snu. Jest to nierozerwalnie połączone z dbałością o własne zdrowie.

  1. Rola snu
  2. Groźna bezsenność
  3. Zadbaj o jakość swojego snu

Ważna rola snu

Człowiek nie jest w stanie długo wytrzymać bez snu. Średnio to około siedemdziesiąt dwie godziny. Brak snu bardzo szybko może doprowadzić do wycieńczenia organizmu, a nawet do śmierci. Już około doby bez snu może spowodować bardzo poważne zmiany w organizmie, a każda kolejna godzina będzie tylko pogłębiać te problemy. Mogą pojawić się nawet halucynacje, czy problemy z szybkością reakcji. W końcu jeśli organizm nie będzie miał szansy odpocząć, nie będzie w stanie normalnie funkcjonować i w końcu przestanie działać w ogóle. Sen jest potrzebny każdemu człowiekowi – bez względu na to ile ma lat, czy czym się w życiu zajmuje. Z wiekiem co najwyżej zmienia się zapotrzebowanie na sen – godziny snu najczęściej ulegają skróceniu, jednak sen jest potrzebny każdemu.

Dlaczego bezsenność jest groźna?

Bezsenność jest bardzo groźna, bo wpływa negatywnie na funkcjonowanie człowieka i pogarsza jakość życia. Człowiek, który nie może zasnąć, a gdy już to nastąpi śpi lekko i niespokojnie, męczą go koszmary senne i szereg innych nieprzyjemności, nie jest w stanie funkcjonować na normalnym dla siebie poziomie. Brak snu wyzwala też pokłady stresu i frustracji, co sprawia, że dana osoba ma coraz większy problem z panowaniem nad swoimi emocjami, staje się coraz mniej tolerancyjna na bodźce i dużo łatwiej wpada w złość, za to trudno ją uspokoić. Przy bezsenności występują też bóle głowy, problemy z pamięcią i koncentracją, a także szereg innych dolegliwości – zarówno tych o podłożu psychicznym, jak i fizycznym. Bezsenność może być też objawem innych, bardzo poważnych chorób i dolegliwości zdrowotnych, które rozwijają się w organizmie. Dlatego nie wolno jej lekceważyć i jeśli się przedłuża, najlepiej jest zgłosić się do lekarza, który zleci wykonanie kolejnych badań.

Jak zadbać o jakość swojego snu?

Każdy człowiek może zadbać o jakość swojego snu. I to wcale nie jest takie trudne zadanie. Przed snem nie przejadaj się, spróbuj ograniczyć czas spędzany przed ekranem komputera, telewizora lub smartfona na przynajmniej godzinę lub dwie przed snem. Dobrze wywietrz sypialnię, bo w chłodnym pomieszczeniu łatwiej jest zasnąć. Możesz też się pogimnastykować przed snem – to zawsze dobrze działa na umysł i ciało. Najważniejsze jest to, by znaleźć swój sposób na relaks przed snem, by umysł miał szansę się wyciszyć i łatwiej zasnąć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *