MocSnu.pl

Jak naturalnymi sposobami zapewnić sobie zdrowy i efektywny sen?

  • Po co potrzebny jest sen?
  • Dlaczego ważne jest zadbanie o rytm dobowy?
  • Co należy robić, by się wysypiać?

Sen może kojarzyć się z błogością, regeneracją, odpoczynkiem, ale może przywodzić na myśl także negatywne konotacje (w przypadku występujących w tej sferze zaburzeń). Jedno jest pewne – sen jest niezbędnym elementem ludzkiego funkcjonowania. Na ten temat przeprowadzono już wiele badań, które jednoznacznie pokazują, że jakość snu bezpośrednio wpływa na kondycję i stan zdrowia człowieka. Czy można w jakikolwiek sposób wpłynąć na poprawę jakości nocnego odpoczynku? Co zrobić, żeby sen był zdrowy, efektywny i zapewniał organizmowi regenerację? Pochylamy się nad tą kwestią w poniższym artykule. 

Sen – po co jest nam potrzebny?

Na początek warto się zastanowić, po co właściwie śpimy. Ta wiedza z pewnością pomoże zrozumieć, dlaczego sen jest tak istotnym elementem funkcjonowania ludzkiego organizmu. Kiedy śpimy, spada temperatura ciała, zwalnia bicie serca, a metabolizm pracuje na najniższych obrotach. Jednym słowem – organizm przechodzi w tryb odpoczynku i regeneracji, niezakłócany przeprowadzaniem zbędnych procesów. W czasie nocnego spoczynku regenerują się wszystkie organy i komórki. Bez snu człowiek nie jest w stanie normalnie funkcjonować. Wystarczy kilka bezsennych nocy, by stracić orientację w czasie i miejscu, a przy tym zacząć odczuwać omamy wzrokowe i słuchowe, by ostatecznie całkowicie stracić świadomość. Ponadto badania udowodniły, że ludzie, którzy przesypiają za mało godzin w ciągu doby, znacznie częściej zapadają na choroby układu krążenia, nowotwory i inne. Zbyt mała ilość lub zła jakość snu ma wpływ także na sferę psychiczną i emocjonalną. Ludzie, zmagający się z bezsennością i zaburzeniami snu, częściej popełniają samobójstwa. 

Rytm dobowy – rzecz święta!

Od zarania dziejów człowiek funkcjonuje według tzw. rytmu okołodobowego. Oznacza to, że życie podzielone jest na dwa stany: stan czuwania oraz snu. Łatwo wywnioskować, że muszą istnieć jakieś czynniki, które ów rytm regulują. Jeśli chodzi o czynniki zewnętrzne, to jest to przede wszystkim uwarunkowane naturalnym cyklem dnia i nocy. W przypadku człowieka niemożliwe jest bowiem prowadzenie nocnego trybu życia. Na kwestię snu szczególny wpływ ma ludzki mózg, a dokładniej wydzielana przez szyszynkę melatonina (zwana też hormonem snu). Oba te czynniki nierozerwalnie się ze sobą łączą, ponieważ szyszynka hamuje wydzielanie melatoniny wtedy, gdy człowiek poddawany jest działaniu światła (także sztucznego, na przykład pochodzącego z ekranu telewizora). To dlatego tak ważne jest, by przed snem nie używać urządzeń elektronicznych! Równie istotne jest prowadzenie uregulowanego trybu życia – kładzenie się spać i wstawanie codziennie o tej samej godzinie. Ponadto należy unikać drzemania w ciągu dnia. Rytm dobowy ma także związek z jedzeniem. Przed snem nie powinno się spożywać ciężkostrawnych posiłków czy napojów z pobudzającą kofeiną. 


Co zrobić, by się wysypiać?

Warto wiedzieć, że jakość snu w dużej mierze zależy od nas samych i naszych nawyków. O jakie kwestie trzeba zadbać, by nocny spoczynek był jak najbardziej efektywny, jakościowy i regenerujący? Nietrudno się domyślić, że kluczową sprawą jest odpowiednie miejsce do spania, a więc łóżko i jego otoczenie. Najlepiej wygospodarować w mieszkaniu osobne miejsce do spania, nawet jeżeli miałoby się w nim zmieścić tylko łóżko. To ważne, by miejsce to kojarzyło nam się ze snem i odpoczynkiem. Tętniący życiem salon, który nocą ma służyć za sypialnię, często nie sprzyja bezproblemowemu zapadaniu w sen. Ponadto rozkładana kanapa ma negatywny wpływ na kręgosłup i cały układ kostno-stawowy. Regenerację podczas snu zapewnia tylko łóżko z dobrej jakości materacem. Materac powinien być na tyle ergonomiczny, by dopasowywać się do naturalnych krzywizn ciała. Nie może być ani zbyt twardy, ani za miękki. Ważna jest także pościel, pod którą śpimy. Nieprzepuszczające powietrza, sztuczne materiały powodują dyskomfort, a co za tym idzie – częste wybudzanie się ze snu. Taki przerywany sen nie tylko jest nieefektywny, ale może prowadzić do trwałych zaburzeń w tym zakresie. Pościel musi być zatem wykonana z naturalnych, zdrowych materiałów (takich, jak: bawełna, len, wełna). Najlepiej, by wnętrze również było pochodzenia naturalnego, czyli pierze. Pomieszczenie do spania powinno być dobrze przewietrzone, oświetlane światłem o ciepłej barwie, a także zaaranżowane z użyciem stonowanych kolorów. Temperatura powinna zaś oscylować w okolicach 18°C – gdy jest nam chłodniej, łatwiej zapadamy w sen.    

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *