MocSnu.pl

Dlaczego warto zadbać o zdrowy sen?

W dzisiejszych czasach nikt nie ma wątpliwości, że zdrowy sen pozytywnie wpływa na zdrowie i samopoczucie. Wyspana osoba ma więcej energii i lepszy nastrój, czego zazwyczaj nie można powiedzieć o kimś, kto spał jedynie kilka godzin. Okazuje się jednak, że sen może również wpłynąć na sukcesy w życiu prywatnym i zawodowym.

1.       Jak poprawić swoje samopoczucie?

2.       Na co wpływa sen?

3.       Prawidłowa higiena snu

Zamiast więc podchodzić do spania jak do czegoś, co po prostu należy odhaczyć, warto zadbać o higienę snu i dzięki temu poprawić jakość swojego życia.

Jak poprawić swoje samopoczucie?

Biorąc pod uwagę fakt, że sen zabiera nawet 1/3 całego życia, nikt nie powinien się dziwić, jak duży wpływ ma on na samopoczucie i wiele innych rzeczy. Wyspanie się to najprostszy, darmowy, a przede wszystkim wyjątkowo skuteczny sposób na poprawienie swojego samopoczucia. Sen zapewni twojemu organizmowi niezbędną regenerację oraz odpoczynek. Poświęcając odpowiednią ilość czasu na sen (która dla każdej osoby może być inna), na pewno będziesz cieszył się lepszym samopoczuciem.

Na co wpływa sen?

Nie każdy zdaje sobie sprawę z faktu, że wbrew pozorom najważniejsza nie jest długość snu, ale jego jakość. Procesy, które wpływają na relaks oraz odnowę organizmu mają miejsce w fazie REM (głębokiej fazie snu). Należy więc starać się zachować odpowiednią higienę snu, co przełoży się na łatwiejsze przechodzenie mózgu do tej kluczowej fazy. Wówczas nawet krótszy sen pozytywnie wpłynie na twoją psychikę, zdrowie oraz urodę. Dodatkowo po obudzeniu będziesz czuł się zrelaksowany i wypoczęty, dzięki czemu lepiej zaczniesz kolejny dzień. To natomiast może sprawić, że lepiej ci się będzie pracowało. Nie jest tajemnicą, że zmęczone osoby, które nie są wyspane pracują mniej efektywnie, przez co nawet najprostsze czynności zabierają im więcej czasu.

Prawidłowa higiena snu

W celu pobudzenia mózgu do tego, aby łatwo przechodził w fazę REM warto wypróbować pięć popularnych zaleceń. Pierwszym z nich jest ustalenie stałej godziny, o której będzie się wstawało (również dni wolne od pracy). Drugie zalecenie dotyczy ograniczenia lub całkowitego wyeliminowania używek (nie tylko alkoholu i nikotyny, ale również kofeiny). Jeżeli chcesz bez problemu zasnąć, postaraj się, aby ostatnia godzina przed snem poświęcona była na relaks, a nie na pracę lub przesiadywanie przed komputerem. Czwartym nawykiem, który warto wyrobić w celu poprawienia higieny snu jest spożywanie ostatniego posiłku najpóźniej na trzy godziny przed zaśnięciem. Piąta zasada dotyczy natomiast uprawiania aktywności fizycznej. Osoby, które regularnie ćwiczą nie tylko mają więcej energii i poprawioną odporność, ale również cieszą się lepszym snem.

Powyższe zalecenia pokazują, że chociaż wypracowanie prawidłowych nawyków związanych ze spaniem wymaga regularności i samozaparcia, to jednocześnie każdy może się do nich dostosować bez względu na prowadzony tryb życia lub wiek. W dodatku nie trzeba od razu wydawać dużych pieniędzy na zakup nowego łóżka lub innych akcesoriów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *