MocSnu.pl

Czemu się nie wysypiasz? Najczęstsze przyczyny bezsenności

Wydajny, nieprzerywany sen to jeden z najważniejszych filarów zdrowego trybu życia. Niestety, mimo najlepszych niejednokrotnie starań, prawidłowe wysypianie okazuje się często źródłem sporych problemów. Przyczyny trudności ze snem mogą być naprawdę różne. Niekiedy zależą od zewnętrznych czynników, innym razem natomiast okazują się wynikiem problemów natury zdrowotnej. Ich jak najszybsze wykrycie i zlikwidowanie jest zatem ważne nie tylko dla jakości naszego snu, ale też ogólnego stanu zdrowia. Jakie czynniki mogą jednak wpływać na wydajność i komfort snu? Oto lista tych, które przytrafiają się najczęściej.

  1. Od czego zależy komfort snu? Jakość i dopasowanie materaca
  2. Czemu się nie wysypiam? Nieodpowiednie warunki w sypialni
  3. Przyczyny bezsenności. Stres i przemęczenie a jakość snu
  4. Źródła problemów ze snem. Nieodpowiednia dieta i rytm posiłków
  5. Od czego zależy jakość snu? Złe nawyki wieczorne i związane z łóżkiem

Od czego zależy komfort snu? Jakość i dopasowanie materaca

Jednym z najważniejszych czynników, od których zależy komfort i jakość naszego snu jest jakość materaca oraz to, czy jest on w pełni dostosowany do naszych potrzeb oraz upodobań. Powinien on być wygodny. Jest to w pełni subiektywne odczucie, dlatego przed wyborem materaca warto samodzielnie sprawdzić go w sklepie. Duże znaczenie ma też twardość materaca. Osoby o niższej masie ciała mogą wybierać materace miękkie lub średnio miękkie. Użytkownicy o większej wadze najlepiej zrobią zaś, wybierając materace średnio twarde lub twarde – te zapewnią odpowiednie wsparcie zwłaszcza na odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Jeśli śpimy wspólnie z partnerem, warto wybierać ponadto materace termoelastyczne lub kieszeniowe, które uginają się pod ciałem każdego z użytkowników osobno.

Czemu się nie wysypiam? Nieodpowiednie warunki w sypialni

Kolejny powód, dla którego możemy skarżyć się na niską jakość snu lub problemy z zasypianiem są niewłaściwe warunki panujące w pomieszczeniu, w którym znajduje się łóżko. Sypialnia powinna być przede wszystkim dobrze wywietrzona. Świeże powietrze nie tylko ułatwi zasypianie, ale też zapewni odpowiednią regenerację organizmu podczas snu. Duże znaczenie ma też temperatura powietrza. Często popełniany błąd to nadmierne przegrzewanie sypialni. Tymczasem optymalna temperatura to 19-20 stopni.

Przyczyny bezsenności. Stres i przemęczenie a jakość snu

W zasypianiu i wydajnym wysypianiu się przeszkodzić może też stres – zarówno ten związany z pracą czy szkołą, jak i życiem rodzinnym i stanem zdrowia. Poradzenie sobie z jego przyczynami na pewno poprawi też jakość snu. Doraźnie można pomóc sobie też dostępnymi bez recepty środkami ułatwiającymi zasypianie – przede wszystkim tymi wyprodukowanymi na bazie ziół.

Źródła problemów ze snem. Nieodpowiednia dieta i rytm posiłków

Jakość snu w dużym stopniu jest też powiązana z tym, co i kiedy jemy. Przed snem należy unikać produktów ciężkostrawnych, takich jak dania tłuste czy zawierające duże ilości cukrów prostych. Bezwzględnie powinniśmy unikać też produktów zawierających kofeinę – kawy, energetyków, yerba mate, czekolady oraz herbaty.

Od czego zależy jakość snu? Złe nawyki wieczorne i związane z łóżkiem

Trudności w zasypianiu mogą też mieć swoje źródła w naszych wieczornych przyzwyczajenia. Na godzinę lub dwie przed snem należy zrezygnować z oglądania telewizji oraz korzystania z komputera czy smartfonu. Postarajmy się też, by łóżko kojarzyło nam się wyłącznie ze snem – a nie na przykład jedzeniem kolacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *