MocSnu.pl

Futon. Japoński materac dla minimalistów

Wiele zjawisk i przedmiotów typowych dla kultury japońskiej cieszy się w naszym kraju sporym zainteresowaniem. Z ciekawością, a czasem nawet fascynacją spoglądamy na Kraj Kwitnącej Wiśni i zupełnie inną od europejskiej mentalność jego mieszkańców, styl ich życia oraz filozofię. Jednym z dowodów na potwierdzenie tych słów jest rosnąca popularność na Zachodzie futonów – czyli japońskich materaców do spania. Co warto o nich wiedzieć?

Futon. Japoński materac w europejskim wydaniu

Futony to materace rozkładane na podłodze – a konkretnie: na matach z trzciny ryżowej, nazywanych tatami – które po przebudzeniu zwija się w rulon i chowa do szafy. Nie zapewniają one tak dużego podparcia, jak znane z europejskiej kultury materace, jednak w Japonii są wykorzystywane od wieków. Stamtąd trafiły na Zachód, gdzie powstały ich nieco grubsze, dopasowane do europejskich standardów wersje, które z japońskimi oryginałami łączy fakt, że nie sprężynują ani nie są elastyczne – wykonane są przede wszystkim z bawełny.

Japońskie materace. Czemu warto?

Wielu użytkowników futonów twierdzi, że to najzdrowszych rodzaj materaca. Potwierdzać to może ogólny stan zdrowia oraz długowieczność Japończyków. Jako że produkowane są bawełny i innych organicznych materiałów, są też przyjazne środowisku. Warto jednak pamiętać, że spanie na futonie wymaga pewnego przyzwyczajenia.

Co jeść przed snem, żeby się dobrze wyspać?

Zdrowy sen jest bardzo ważnym składnikiem naszego snu. Jeśli nie będzie on wydajny i wygodny, musimy liczyć się z wieloma problemami zdrowotnymi i psychicznymi. To, jak dobrze będziemy wysypiać się każdej nocy, zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest nasza dieta – a szczególnie to, co na nasz talerz trafia bezpośrednio przed zaśnięciem.

Co jeść przed snem? Jaka powinna być kolacja?

Najważniejszą z zasad, którymi należy kierować się przy układaniu kolacyjnego menu jest z całą pewnością ta dotycząca doboru potraw. Te powinny być jak najbardziej lekkostrawne – dzięki temu unikniemy problemów z zasypianiem oraz nocnych przebudzeń związanych z problemami trawiennymi. A o nie niestety nietrudno, bo nasz metabolizm w nocy znacznie zwalnia. Nie zapominajmy też o tym, by na talerzu nie znalazły się produkty z wysokim indeksem glikemicznym. Jedząc cukier oraz przetworzone zboża nie tylko zwiększamy ryzyko tycia, ale też narażamy się na napady nocnego głodu. Unikajmy więc słodyczy, słodzonych napojów (w tym herbaty), białego pieczywa i makaronu oraz słodkich owoców.

Zdrowy sen. Dlaczego jest tak ważny?

Wydajny, sprzyjający regeneracji sen to jeden z fundamentów zdrowego trybu życia. Brak odpowiednich warunków do snu może mieć poważne konsekwencje, w ogromnym stopniu wpływając na nasze codzienne samopoczucie – zarówno w sferze fizycznej, jak i psychicznej – a w skrajnych przypadkach prowadząc nawet do rozwoju groźnych dla życia dolegliwości. Dlaczego konkretnie zdrowy sen jest tak ważny? Co może grozić niewysypiającym się osobom?

Konsekwencje braku zdrowego snu

Nie dbając o to, by sen przyniósł potrzebny odpoczynek oraz regenerację organizmu, narażamy się między innymi na:

  • problemy z koncentracją – wstając rano o niezbyt dobrze przespanej nocy, zauważamy u siebie objawy złego samopoczucia. Z kolejnymi godzinami mijają lub słabną, jednak przez cały dzień trudno nam wykorzystać w pełni swój intelektualny potencjał;
  • bóle głowy – mogą być wynikiem ucisku na kręgosłup lub spania w niedostatecznie wywietrzonej sypialni;
  • problemy z krążeniem – objawiają się między innymi drętwieniem kończyn, mrowieniem lub innymi przykrymi odczuciami;
  • schorzenia kręgosłupa – szczególnie narażone są na nie dzieci, których kręgosłup dopiero się kształtuje. Przez to mogą rozwijać się u nich wady postawy.

Rodzaje pianek do materaców. Jak wybrać najlepszą?

To, jaką jakość snu będzie oferowały dany materac, zależy od wielu czynników. Niezwykle ważna jest jakość wykonania – bez niej nawet najlepszy projekt nie wystarczy do tego, by materac zyskał pożądane walory użytkowe. Nie bez znaczenia jest również dopasowanie konkretnego modelu do potrzeb użytkownika – jego wagi, upodobań oraz tego, czy śpi sam, czy też z partnerem. Zdecydowanie najbardziej istotne są jednak materiały, z których wykonano materac. Jeśli chodzi o modele piankowe, dostępne są przede wszystkim te wyprodukowane:

Typy pianek do produkcji materaców:

  • ze zwykłej pianki poliuretanowej – są tanie, ale szybko tracą swoje właściwości;
  • pianki lateksowej – długo zachowują twardość i sprężystość, a przy tym są w stu procentach bezpieczne dla alergików – zarówno jeśli chodzi o gromadzenie się kurzu, jak i substancje użyte do ich produkcji;
  • pianki wysokoelastycznej – używane przede wszystkim w materacach wysokiej jakości, zapewnia wysoką jakość snu i długotrwałe zachowanie właściwości;
  • pianki termoelastycznej – reaguje na ciepło ciała użytkownika, dopasowując się do jego kształtu i tym samym zapewniając optymalne podparcie każdej części.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *